prikkelgevoelig


 

Veel hoogbegaafde kinderen en volwassenen zijn intens prikkelgevoelig. Dit wordt ook wel hyper-sensitief genoemd. In de gevoeligheid schuilt ook vaak de kracht. Deze gevoeligheid/kracht kan zich op vijf verschillende gebieden tonen. Soms slechts op een of twee gebieden. Soms op alle vijf. Hieronder vind je informatie over de vijf gebieden. 

 

Emotioneel

Hoog emotioneel gevoelige mensen/kinderen hebben een sterk en verfijnd gevoelsbewustzijn. Dit brengt ook kwetsbaarheid met zich mee. Als een kind/jongere zich in zijn/haar kwetsbaarheid gesteund weet door respectvolle en betrouwbare volwassenen dan kan hij of zij uitgroeien tot een integer mens met vertrouwen in en respect voor zijn of haar omgeving. 

Ze ervaren complexe gevoelens en emoties. Ze hebben een sterk vermogen tot empathie en kunnen zich sterk verbinden en hechten aan personen, dieren en/of plaatsen. Verbonden aan de emotionele gevoeligheid zijn een sterk rechtvaardigheidsgevoel en mogelijk morele conflicten. 

De Emotionele intensiviteit komt samen met sensitiviteit. Dit kan zorgen voor een grote zelfbeschouwing en zelfreflectie. Dit vormt de basis voor de relatie met jezelf. En via medeleven en responsiteit vormt dit ook de basis van de relatie tot anderen.

Mensen met deze gave ervaren extremen in emoties; genuanceerde, diepgaande, veelzijdige en heftige emoties. Kinderen en volwassenen kunnen zelf overweldigd worden door de intensiteit van de gevoelens. Ook kan het gebeuren dat er identificatie plaatsvindt met de gevoelens van anderen. 

Psychomotorisch

Psychomotorisch gevoelige mensen/kinderen zijn zeer actief en energiek. Kenmerkend zijn een grote beweeglijkheid, opgewonden/enthousiast gedrag, snel praten, impulsiviteit,  lichamelijke onrust, dingen willen doen; bezig willen zijn, gedrevenheid en competitiviteit. Veel van deze kenmerken komen ook voor bij kinderen/volwassenen met de diagnose ADHD. Soms is er sprake van een misdiagnose, maar de combinatie HB en ADHD komt ook voor. 

Psychomotorische gevoeligheid kan leiden tot onnauwkeurig werk, maar is ook een bron van motivatie om nieuwe uitdagingen en projecten aan te gaan. De focus ligt op Doen. Bij psychomotorische onrust is het belangrijk om te leren omgaan met de eigen rusteloosheid of zelfs nervositeit. Tegemoetkomen aan de bewegingsdrang is belangrijk.

Zintuiglijk

De zintuiglijke gevoeligheid komt naar voren in het sterk zintuigelijk kunnen genieten van dingen die gezien, gehoord, gevoeld of geroken worden.

Denk bijvoorbeeld aan beeldende kunst, natuur, literatuur, muziek, kleur, schoonheid, eten, vormen en verhoudingen en op latere leeftijd seksuele intensiteit. De zintuiglijke gevoeligheid kan ook zorgen voor een drang naar luxe en comfort, bewondert willen worden of in de schijnwerpers willen staan. Mensen met deze gevoeligheid kunnen het vermogen ontwikkelen/ontwikkeld hebben om genuanceerd op te merken wat een ander nodig heeft om zich prettig te voelen in een omgeving.  

Het is helaas niet alleen genieten. Mensen met deze gevoeligheid kunnen een verlaagde irritatiegrens hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld snel geïrriteerd raken door harde geluiden, fel licht en kriebelende labeltjes in kleding of randjes van sokken. 

Intellectueel

Mensen met intellectuele gevoeligheid hebben een constante drang naar het vergaren van kennis. Ze worden gedreven door willen weten. Ze zijn op zoek naar de waarheid. Kinderen met deze gevoeligheid kunnen onophoudelijk vragen stellen. Ze analyseren alles en streven tegelijkertijd naar synthese. Ze zijn gepreoccupeerd door logica en theoretische problemen. Ze beschikken over een scherp observatievermogens. Het zijn onafhankelijke denkers die zeer kritisch zijn. Naar zichzelf en naar ideeën van anderen. Het zijn ontwikkelaars van nieuwe ideeën en concepten en ze denken veel na; ook over hun eigen denken. 

De activiteit van de geest van een intellectueel gevoelig mens staat overigens niet gelijk aan academische successen. 

Verbeelding

Mensen met de gevoeligheid op het gebied van verbeelding hebben echt verbeeldingskracht. Letterlijk en figuurlijk. Ze kunnen poëtisch gebruik maken van taal en/of ze maken gebruik van grappen om sociaal ongemak op te vangen. Kinderen met deze verbeeldingskracht hebben vaak imaginaire vriendjes. 

Ze hebben een sterke voorliefde voor fantasie/fictie/kunst/creatie/simulatie/drama en poezië. Ze maken frequent gebruik van beelden en metaforen in de taal. Ze hebben een sterk vermogen tot het maken van levendige en gedetailleerde visualisaties. Ze zijn inventief en fantasievol. Kunnen snel wegdromen bij verveling. Ze kunnen goed dramatiseren en zijn magische en animistische denkers. Ze kunnen vluchten in een fantasie- en droomwereld.