Bij de dubbel bijzondere leerling zien we niet alleen de kenmerken van hoogbegaafdheid maar ook gedrag- en/of leerproblemen. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van dyslexie, aandachtsproblematiek, problemen met het werkgeheugen of verwerkingssnelheid.
Gedrag
- werkt inconsistent
- presteert gemiddeld of minder dan gemiddeld
- verstoort, reageert af
- onzekerheid (over leervermogens bv)
- (intense) frustratie en boosheid
- aangeleerde hulpeloosheid
- snel ontmoedigd
- moeite om eigen successen te erkennen
Herkenning
- sterk uiteenlopende resultaten op onderdelen van een intelligentietest
- herkenning door relevante anderen
- herkenning door leerkracht met ervaring met onderpresteerders
- interview/kindgesprek
- wijze van presteren
Begeleiding
thuis
- focus op sterke punten
- Werk aan zelfinzicht - wat zijn de sterke en zwakke punten.
- Leer realistische doelen te stellen
- zoek naar mogelijkheden tot peercontact met andere hoogbegaafden.
school
- plaatsing in programma voor begaafden
- daag uit op sterke punten
- voorzien van benodigde bronnen
- niet-traditionele leerervaringen
- begin met onderzoek en ontdekkingen
- tijd met ontwikkelingsgelijken doorbrengen (niet per sé leeftijdgenoten)
- individuele begeleiding