Dubbel bijzondere leerling

Bij de dubbel bijzondere leerling zien we niet alleen de kenmerken van hoogbegaafdheid maar ook gedrag- en/of leerproblemen. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van dyslexie,  aandachtsproblematiek, problemen met het werkgeheugen of verwerkingssnelheid. 


Gedrag 

 

  • werkt inconsistent
  • presteert gemiddeld of minder dan gemiddeld
  • verstoort, reageert af
  • onzekerheid (over leervermogens bv)
  • (intense) frustratie en boosheid
  • aangeleerde hulpeloosheid
  • snel ontmoedigd
  • moeite om eigen successen te erkennen

 


Herkenning

 

  • sterk uiteenlopende resultaten op onderdelen van een intelligentietest
  • herkenning door relevante anderen
  • herkenning door leerkracht met ervaring met onderpresteerders
  • interview/kindgesprek
  • wijze van presteren

Begeleiding

 thuis

  • focus op sterke punten
  • Werk aan zelfinzicht - wat zijn de sterke en zwakke punten.
  • Leer realistische doelen te stellen
  • zoek naar mogelijkheden tot peercontact met andere hoogbegaafden. 

 school

  • plaatsing in programma voor begaafden
  • daag uit op sterke punten
  • voorzien van benodigde bronnen
  • niet-traditionele leerervaringen
  • begin met onderzoek en ontdekkingen
  • tijd met ontwikkelingsgelijken doorbrengen (niet per sé leeftijdgenoten)
  • individuele begeleiding