Onderduikende leerling


Gedrag

 

  • ontkent begaafdheid
  • doet niet mee in programma's voor meer begaafde leerlingen
  • vermijdt uitdaging
  • zoekt sociale acceptatie
  • wisselt in vriendschappen

 Herkenning

 

  • nominatie door begaafde medeleerlingen
  • nominatie door ouders
  • prestatietests
  • intelligentietests
  • prestaties

Begeleiding

thuis

  • leer haalbare doelen te stellen - de lat niet te hoog. 
  • Zoek een positief rolmodel
  • Geeft inzicht in maatschappelijke structuren (schuld niet bij zichzelf zoeken)
  • Opzetten van support groepje
  • Bespreken van de kosten (emotioneel/hart) van succes
  • geef inzicht in rolpatronen/ of mogelijke cultuurverschillen

school

  • begaafdheid herkennen en adequaat opvangen
  • niet participeren in speciale activiteiten toestaan
  • (gender-) rol modellen geven (vooral meisjes)
  • doorgaan met informeren over opleidings- en beroepsmogelijkheden